sobota, 17 stycznia 2015

Brother ScanNCut od A do Z

Witajcie moi mili !

W tym tygodniu to mnie przypadł tydzień inspirowania Was.
Z racji tego, że akurat przedwczoraj ruszyło nasze ekspresowe wyzwanie, w którym liftujecie jedną z moich 
prac (to tutaj) - dzisiaj postanowiłam zaprosić Was do poczytania lektury na temat ploterów, które ostatnio pojawiły się w Magicznej Kartce. 
Bardzo często o nie pytacie i zagadujecie mnie w prywatnych rozmowach, 
dlatego dzisiaj połączymy przyjemne z pożytecznym - ponieważ będzie coś do poczytania i coś do oglądania :)

Tak więc, czym jest maszyna Brother ScanNCut cm840
(ten model posiadam i o nim mogę opowiedzieć dziś naprawdę bardzo wiele)


Jest to ploter wycinający, który został stworzony do wycinania skomplikowanych oraz prostych elementów, nie tylko z papieru, ale także filcu, folii oraz tkanin (takich jak ortalion, skaj, dżins).
Jak się zapewne domyślacie, ja pracuję tylko i wyłącznie z papierem, dlatego dzisiaj głównie o tym...

Brother ScanNCut to urządzenie niewielkie, mające zaledwie 50cm długości, 15cm szerokości i tyle samo wysokości. Waży ok 3kg. 

Niewątpliwie, jedną z jego głównych zalet jest to, że nie wymaga podłączenia do komputera - ba, powiem więcej - nie ma możliwości połączenia go z nim (nawet przez przejściówkę USB via USB, jest dla komputera niewykrywalny). Możecie więc przenosić go do woli i używać dosłownie wszędzie - nawet w łazience lub na wakacjach, jeżeli tylko macie taką możliwość i ochotę (no i prąd) :-)

Bardzo wielki ukłon w stronę Brothera za to, że po zakupie maszyny, nie ma konieczności dokupywania czegokolwiek. Oprócz całego szeregu fizycznego wyposażenia standardowego (maty, noże, pisaki, instrukcje oraz oczywiście gwarancja door to door) - w maszynie znajduje się również 700 gotowych wzorów przygotowanych przez producenta; (zaczynając od kwadratu czy koła, kończąc na borderach, obrazkach 3D na różne okazje, bazach do kartek, czy gotowych napisach i wzorach do patchowrku).
Dołączono również 5 czcionek, za pomocą których tworzymy własne napisy czy wyrazy poprzez klawiaturę, wyskakującą na ekranie (niestety bez polskich znaków). 
Każdy z zaproponowanych kształtów, obrazków czy liter, możemy zaprojektować w dowolnym, wybranym przez siebie rozmiarze (mniej więcej od 1cm do 30cm), przekształcając go potem odpowiednio (przykładowo łącząc go z innymi obiektami, obracając, robiąc odbicie lustrzane) itd. 
Tutaj uwaga: Przygotowany projekt możemy wyciąć lub... narysować, ponieważ ploter oprócz noży do cięcia - w zestawie posiada również 5 pisaków (w 5 kolorach), oraz 2 znikające do tkanin. 

Do zestawu dołączone są także maty z powłoką klejącą 30.5x30.5cm, które służą jako podłoże do dalszej pracy (dwie sztuki mat standardowych oraz jedna mata ze słabą powłoką klejącą, do wycinania cienkiego papieru lub tkanin). Opcjonalnie można dokupić matę o podwójnej powierzchni roboczej, tj. 30.5x60cm (jednak trzeba pamiętać, że tej maty ploter nam nie zeskanuje - o skanowaniu za chwilę).
Do naszych scrapowych papierów używam zawsze maty standardowej. To specjalna mata, której nie da się 
zastąpić niczym innym. Naniesione są na niej punkty, które ploter sczytuje w momencie uruchomienia i wsunięcia jej w urządzenie. Gwarantuje to zawsze prawidłowe działanie maszyny, bez ryzyka że coś zepsujemy lub np krzywo wsuniemy matę (w takich przypadkach ploter po prostu nie pozwoli nam zacząć pracy). A jak zacząć pracę? Kładziemy na macie papier, którego chcemy użyć, przyciskamy go dość mocno przy pomocy dołączonej szpatuły i wsuwamy w urządzenie - gotowe :)

Często pytacie mnie o wytrzymałość kleju na macie. Odpowiem tak, jak zawsze odpowiadam.
Jej wytrzymałość a raczej wytrzymałość powłoki klejącej, zależy głównie od tego, jakie papiery będziemy wycinać i co one po sobie pozostawią na powierzchni (niektóre papiery są mniej lub bardziej pylące, niektóre pozostawiają mikroskopijne włókna), stąd też zużycie kleju jest różne, ale nie oszukujmy się - to niestety tylko klej i zużywa się dość szybko, bez względu na to czy będziemy wycinać papier czy rysować na nim. 
Staramy się zawsze wyjść na przeciw oczekiwaniom Klientów i szukamy dogodnych dla nich rozwiązań, dlatego też do sprzedaży wprowadziłam właśnie specjalny klej pomocniczy (tzw. tymczasowy), dzięki któremu nie ma konieczności wymiany maty na nową już po tygodniu użytkowania. Klej ma pojemność aż 500ml (taka tuba jak duży lakier do włosów) a matę spryskuje się bardzo cieniutką warstwą kleju (raz na jakiś czas), dlatego na pewno zawartość posłuży na bardzo długo... Ja swojej maty używam od października, a wierzcie mi, że oprócz pokazów, które staram się dla Was organizować w różnych miejscach - w swoim domu również tej maszyny nie oszczędzam :)

Kolejnym niezbędnikiem oraz dużym atutem plotera jest kolorowy ekran LCD, na którym to znajduje się całe menu główne, ustawienia parametrów pracy (min. nacisk noża, prędkość pracy, nacisk mazaka, itd), podmenu, kategorie z elementami do wycinania oraz odzwierciedlenie naszej maty roboczej. Na ekranie przygotowujemy tak naprawdę całość naszego projektu, po przez szereg wielu możliwości... Producent również i tutaj nie pomyślał o polskich klientach, dlatego jedyny rozsądny język, który możemy wybrać, to język angielski, ale wierzcie mi - jest to tak prosta i intuicyjna maszyna, że każdy poradzi sobie z jej obsługą doskonale. Już po jednorazowym przeczytaniu 75 stron dołączonej na płycie instrukcji obsługi w języku polskim (więcej obrazków niż tekstu), zapoznanie się z jej funkcjami zajęło mi całe 20 minut :)

Następną, moim zdaniem niezastąpioną funkcją Brothera, jest funkcja skanera, który on posiada. Wiadomo - skaner to skaner, kojarzy nam się głównie z położeniem na szybce czegoś, wciśnięcia przycisku "skanuj" i chwilę potem odzwierciedlenia tego, co się włożyło na ekranie...
Tak jest i w tym przypadku, lecz tutaj skaner przydaje się baaaardzo do rozpozycjonowania naszego projektu na poszczególne kolory, czy rodzaje papieru.... Wyobraźcie sobie, że bierzecie do ręki 4 kwadraty 15x15cm. Rozkładacie je na macie i teraz wciskacie znaczek (nie napis) "skanuj"...
Brother przeciąga/skanuje matę w jedną i drugą stronę, i po chwili na ekranie pojawia się mata, wraz z naszymi 4 kwadratami. W taki oto sposób, widzimy gdzie i jak rozmieścić wybrane elementy do wycinania (lub rysowania)... Na jednym kwadracie mogę umieścić listki, na drugim ramkę, trzeci kwadrat będą zajmowały kwiatki a czwarty posłuży mi jako tło mojej przyszłej pracy. I tak oto, za jednym "wsunięciem" maty, mam za 2 minuty wycięte wszystkie elementy do kartki :)
Wyżej opisana opcja skanera, to również świetna alternatywa do wykorzystania zalegających nam wszystkim ścinków (też macie ich tak dużo jak ja? :P)
Nie musimy wkładać całego, lub równo przyciętego arkusza papieru. Skaner zeskanuje nam, to co znajduje się na macie - a po chwili już możemy układać dane elementy na skrawkach papieru. Prawda, że proste i przydatne? :)
Skaner posiada też drugą bardzo istotną zaletę. Mianowicie - jeżeli znudzi nam się już układanie i wycinanie wzorów z maszyny, możemy wziąć arkusz z dodatkami do wycinania (np z Magicznej Kartki), położyć na macie i zeskanować go. Ten sprytny zabieg po chwili pokaże na ekranie wyżej wymieniony arkusz i da możliwość wycięcia danego elementu z arkusza (wycinanie zamiast nożyczek :)
Niestety występuje tu dość duża (moim zdaniem) wada, ponieważ w żaden sposób nie możemy panować nad tym co nam zakreśli do wycinania Brother a co nie. Myślę, że wynika to z tego, że pomimo rozdzielczości skanera (300dpi), nie rozpoznaje on bardzo jasnych elementów, natomiast te ciemne rozróżnia bez problemu. Trzeba producentowi wybaczyć ten mankament i czasami jednak użyć nożyczek :) aczkolwiek jest sposób, aby wyciąć dowolny kształt, jaki zechcemy - ale o tym opowiem już następnym razem :)

Dla bardziej wymagającej klienteli, producent przewidział również możliwość dokładania do maszyny, zaprojektowanych na komputerze własnych wzorów - co dla mnie jest po prostu numerem JEDEN, ponieważ mogę Wam podarować przy zakupie plotera część swojej twórczości :)
Projekty przenosi się po przez pamięć pendrive i wkłada do złącza USB, z boku maszyny. Odpowiednio przygotowane, możemy przenieść z pendrive'a do plotera, lub zostawić je na nim (i nie zapomnieć, gdy będziemy przemieszczać się z urządzeniem :)))

Ta ostatnia opcja, stworzyła naprawdę nieograniczone możliwości w użytkowaniu (przynajmniej dla mnie) i 
projektowaniu, wszystkiego, za co tak naprawdę płacimy ostatnio bardzo duże pieniądze, kupując chociażby podstawowe kształty wykrojników. Mimo, że moja maszynka do wykrojników, która jest niezastąpiona do wycinania bardzo ażurowych wzorów czy serwetek (Brother nam tego nie wytnie), dała mi tyle szczęścia w ostatnich latach - to Brother od października podbił całkowicie moje serce, pomagając mi w dalszym rozwijaniu mojej największej pasji, jaką oczywiście jest grafika, praca i projektowanie dla Was :)

Poniżej przekonajcie się sami, co potrafi:

Od prostych wzorów, typu kwadraty koła, bordery, ozdobniki:


czy napisy, litery:


przez bardziej wypukłe obrazki składające się z kilku części:

przechodząc do zaawansowanych projektów całych kartek:





i kończąc na projektach przestrzennych, pudełka ozdobne, torebki, litery:













A to wszystko za pomocą tego "magicznego" urządzenia, którego nie mogło zabraknąć w naszym sklepie :)

Na koniec dodam jeszcze dla wtajemniczonych, że ploter obsługuje swój własny format plików, ale program Brother ScanNCanvas (to darmowy, internetowy program, którym możecie posługiwać się na swoich komputerach, zamiast projektować na małym ekranie plotera), obsługuje każdy plik wektorowy w formacie *svg - czyli ten standardowy. 
Jeżeli ktoś z Was zastanawia się na zakupem tego urządzenia, a nie potrafi projektować w ogóle - to żaden problem. W internecie znajdziecie całe obszerne biblioteki plików do pobrania za darmo, bądź też za bardzo przewrotne kwoty (w granicach AŻ 0,5$-6$ :). Na wszystkich takich stronach zapłacicie po przez system PayPal. 

Jeżeli macie do mnie jeszcze jakieś pytania, odnośnie Brothera - piszcie śmiało w komentarzach 
lub na maila: magiczna.kartka@gmail.com, a ja postaram się odpowiadać na bieżąco.
Podstawowe wyposażenie oraz gratisy od Magicznej Kartki znajdziecie TUTAJ.
Odsyłam również do sklepu przy produkcie, i tam w zakładce "klipy filmowe", zobaczycie co jeszcze potrafi ten niesamowity sprzęt... Bo oprócz wycinania w papierze, potrafi naprawdę bardzo wiele. Potrzeba jedynie troszkę czasu i cierpliwości aby się z nim "zaprzyjaźnić" :) :) :)


Bardzo dziękuję za uwagę i za to, że poświęciliście swój czas,
do napisania,
Marcia

38 komentarzy:

  1. Wow, ale się napracowałaś nad tym artykułem. Marta, jestem pod ogromnym wrażeniem. Super..... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Madzia, to dla mnie ogromna przyjemność pracować z tym ploterem :)
      A tak na marginesie tylko napiszę, że jedno takie pudełko wycina się ok 2 minut. Dłużej zajmuje sklejenie go i rozłożenie na macie, niż samo wycinanie :)

      Usuń
  2. omg boski jest! wybieram się na Craft Wawę, także mam nadzieję, że uda mi się zobaczyć co potrafi to cudo! :) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super ! Bardzo się cieszę :) Warto zobaczyć go na żywo w akcji :) Zapraszam :)

      Usuń
  3. Dziękuję za tak wyczerpujące informacje. Jestem w nim zakochana po uszy :) i zbieram się do zakupu (czyt. "Zbieram kasiorkę :)" ) i niecierpliwie czekam na sptkanie latem we Wrocławiu
    Czy jest on w stanie zastąpić wykrojniki, czyli, czy jest w stanie wycinać takie maleńkie detale jakie są w niektórych, wręcz filigranowych wykrojnikach
    Pozdrawiam Alina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem o jakie dokładnie filigranowe wzory wykrojników pytasz. Prześlij wzór do mnie na maila, to odpowiem :)

      Usuń
  4. Ciekawe urządzenie. Bębę na CraftWawa wiec z przyjemnością zobaczę na żywo możliwości drukarki :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam ten ploter od kilku miesięcy i jestem z niego super zadowolona.Polecam

    OdpowiedzUsuń
  6. To wspaniale mieć taki ploter. Dziekuję za wyczerpujące informacje. Trzeba się zastanowić nad kupnem,Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. niesamowite cudeńka powstają, chyba już wiem na co będę oszczędzać ;P świetny artykuł

    OdpowiedzUsuń
  8. Wiem że jest wspaniały, bo już jestem szczęśliwą właścicielką tego cudeńka!!! :) Ciągle brak mi czasu na sprawdzenie i opanowanie wszystkich jego możliwości.Dziękuję za artykuł, którym przyspieszyłaś poznawanie plotera!!! DZIĘKI:)
    Niestety nie mogę na Wa-wę, ale chętnie się dowiem jak spełniacie życzenia o posiadaniu Waszego pendriva z wykrojnikami :D, (znaczy jak go kupić?)

    OdpowiedzUsuń
  9. Aj szkoda wielka, że nie będę mogła być w W-wie 21.02. Aj... Chyba wyślę koleżankę, żeby na żywo przez skype mi pokazała co i jak ;-))) Bardzo napaliłam się na ten sprzęt, a jeszcze u Pani są atrakcyjne dodatki do tego plotera. Nie długo dodatkowa premia wpadnie, więc na pewno wpadnę na zakupy ;-) Pozdrawia i dziękuję za świetny opis możliwości!

    OdpowiedzUsuń
  10. Zastanawiałam się nad kupnem pazzles lub brother, ale bardziej skłaniałam się nad kupnem maszynki firmy brother, a Twój wpis mnie jeszcze bardziej w tym utwierdził :-) Mam pytanie czy noże trzeba często wymieniać? Jaka największa grubość potrafi uciąć ten ploter?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nożyk starcza na ok 3 miesiące przy bardzo częstym wycinaniu. Co do gramatury to cięłam nim ostatnio karton craft 300g.

      Usuń
  11. A do czego służy i jak używać tę długą matę (30,5 x 60)?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ploter służy do wycinania w papierze oraz tkaninach, jak również posiada funkcję rysowania... Mata 30x60 przydaje się po prostu do większych projektów i pracy z większymi arkuszami papieru lub tkaninami. Pozdrawiam i zapraszam do kontaktu :)

      Usuń
  12. Mam, mam, mam - dostałam pod choinkę model CM900 i właśnie zabieram się za rozgryzanie. Ze wzorów z plotera już potrafię wycinać, ale teraz jak rozgryźć to własne projektowanie ???

    OdpowiedzUsuń
  13. Hej, suuuper opis. Właśnie przymierzam się do zakupu modelu CM900 i znalazłam tu odpowiedzi na wiele moich pytań.
    Mam jednak pytanie dotyczące podstaw - jaka jest różnica między matami: standardową, ze słabym klejem i tą do skanowania? Która do czego służy i z jakimi materiałami się ją używa? Może podasz po jakimś przykładzie do każdej?
    Bardzo liczę na odpowiedź.
    Pozdrawiam cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam, jestem posiadaczką tego ploterka, i testuję go powoli. Mam pytanie odnośnie programu do tworzenia własnych grafik do wycięcia. Niestety na odnośniku od Brothera scanncutscanvas nie da się ściągnąć tego programu. Pozdrawiam i liczę na odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to nie jest program do ściągnięcia. Grafiki projektuje się po przez stronę www (oprócz Firefoxa, bo ta przeglądarka programu nie obsługuje)....
      Z zewnętrznych programów polecamy program do wektorów InkScape :)

      Usuń
  15. witam mam ten sam ploter,lecz służy mi on do wycinania napisów na koszulkach do firm,ale mam problem taki że nie wiem jak mam przenieść na pendrive wzór żeby odczytał go ploter(w jakim programie bym musiała zapisać daną grafikę żeby ploter to zobaczył, bo jak na razie nie widzi mi pendriva) dziwne ale z hafciarką tego producenta mniej problemu ni z ploterem-ciężko mi ogarnąć ten temat. a czasem jak jest jakaś impreza z chęcią sama bym zrobiła jakąś kartkę czy coś takiego

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Plik z tekstem należy zapisać w pliku SVG z programu obsługującego wektory. Następnie wczytać w programie Brother Canvas i zapisać jako wersję fcm.
      Potem już tylko przenieść na pendrivea i wycinać :)

      Usuń
  16. Czy ten ploter poradzi sobie w wycinaniu okleiny? Jej grubość wynosi ok. 1 mm czekam na wiadomość

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wycina w foliach oraz papierach do 400g, więc sądzę że tak.... w razie czego, proszę podesłać do nas jakieś próbki takiej okleiny. Jesteśmy w stanie to sprawdzić. Zapraszamy do kontaktu --> magiczna.kartka@gmail.com

      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  17. Cześć
    Mam cm840 dawno go nie używałem i tak teraz zauważyłem że nie ma już tych ploterów całkowicie wyparowały pojawiły się cm900 czy te cm840 są takie złe w porównaniu do cm900 że nie można ich już znaleść

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam
      Dlaczego uważasz że są złe? Czy coś z Twoim ploterem nie tak?

      Jako dystrybutorzy, możemy powiedzieć z czystym sumieniem, że modele 850tki zastąpiły po prostu plotery CM700 oraz CM900, które zostały wyposażone w dodatkowe funkcje, takie jak połączenie WiFi, większą ilość wzorów, skanowanie w kolorze lub B&W.
      Producent jednak ujął z zestawu, oprawkę oraz nóż do grubych materiałów - co w 850tkach było świetną sprawą....
      Jeżeli masz dodatkowe pytania apropo swojego modelu, napisz do nas ---> magiczna.kartka@gmail.com

      Usuń
  18. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  19. Witam. Ja od dzisiaj jestem szczesliwym posiadaczem CM300. Chyba jakis najnizszy model ale potrzebuje tylko do wycinania kola z dziurka w folii samoprzylepniej. Mam jednak pytanie odnosnie maty. Zauwazylem ze za kazdym razem jak noz ma zaczac ciac folie albo papier robi mi na skali na samej gorze ukosna kreske. Jest to normalne? Mysle ze jak uzyje tej maty z 30 razy ro bedzie gora pocieta na wylot.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj,

      Tak - jest to jak najbardziej normalne. Nóż robi tą kreskę i w ten sposób się odpowiednio pozycjonuje, przygotowując się do wycinania.... Możesz na spokojnie używać tej maty nawet 300 razy i nic się z nią nie stanie. Nóż nie robi na niej przecięcia na wylot a jedynie płytkie nacięcie.

      Pozdrawiam :)

      Usuń
  20. Witam ja mam model 840 i tak się zastanawiam czy w modelu 900 jest zwiększona liczba wzorów o te które mozna kupic dodatkowo czy zupełnie nowe. Czy w moim modelu można wykorzystać embossing.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj,

      Jak najbardziej - można wykorzystać embossing :)
      Co do nowych wzorów z CM900 - niestety nie ma możliwości dokupienia ich. Wzory te są zastrzeżone do rozprowadzania.

      Usuń
  21. Witam,
    Mam ploter CM900 od miesiąca, ogólnie jestem zadowolona ale mam problem z matą do skanowania, mam dużą i małą matę, których po kilku użyciach skaner nie odczytuje :/ Nie wiem o co chodzi, czyściłam maty tak jak pisze w instrukcji i nic to nie dało, miała Pani taki problem, bo nie wiem już co robić, użyłam ich kilka razy nie chcę ich wyrzucać bo tanie nie są.

    OdpowiedzUsuń
  22. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  23. jak zamienić plik CWPRJ na plik FCM? bo program zapisuje pliki w właśnie tym formacie a ploter czyta pliki w fcm

    OdpowiedzUsuń
  24. Witam, gdzie można zakupić ten klej pomocniczy do maty , czy można prosić o jakiś link ??

    OdpowiedzUsuń
  25. Witam. Mam problem z tym ploterem. Już kilka razy wymieniłam mate A to dalej chyba nie jej wina. Podczas wycinania cała mata się rusza i przez to nie wycina praktycznie ni dokładnie. Czy to pora na serwis?

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy za wszystkie Wasze komentarze :)