czwartek, 27 września 2012

Jak zapakować kartkę?

Witajcie Kochani!

To mi przypadła dziś niezwykła przyjemność próby zainspirowania waszych twórczych duszyczek! J

Jak wiadomo, powszechnym problemem z pięknymi przestrzennymi kartkami jest fakt, iż nie da się ich wcisnąć do koperty bez zniszczenia ozdób. Wśród kartkujących panuje wiele sposobów na opakowanie gotowej kartki. Dawno, dawno temu, kiedy to zaczynałam papierowo tworzyć, brat zamówił u mnie kartkę na ślub znajomych. Gdy chciałam dorobić pudełko powiedział: jak to, w pudełku? No co Ty.. w kopercie zrób. Oczywiście, ta kartka nie dała się wcisnąć w żadną kopertę, ale żeby spełnić jego oczekiwania... Stworzyłam pudełko w kształcie koperty :)

Dziś przedstawię wam krótki kurs na takie właśnie pudełko. Jest ono niesamowicie proste i nie wymaga użycia żadnych super scrapowych narzędzi.

Potrzebne będą:
- kartka z bloku technicznego A3 lub bristolu, wielkość zależy od waszej kartki
- papier ozdobny (około 2 arkuszy)
- nożyczki, klej, linijka
- wstążka - ok 30cm


Zaczynamy od zmierzenia kartki. Wymiary kartki ZAWSZE z każdej strony powiększamy o kilka milimetrów - ja zawsze dodaję ok 5mm czyli jeśli kartka ma 135x135x25mm to kopertę robię do wymiaru 140x140x30mm.

Znając wymiary naszej kartki przystępujemy do rozrysowania szablonu. Poniżej przedstawiam wam szablon, który zawsze będzie się sprawdzał - wystarczy zmienić w nim wymiary :) Pamiętajcie, aby dostosowując grubość kartki (oznaczona literką C) zmienić ją w każdym miejscu! Nie chcemy, by jedna klapka koperty miała wysokość 30 a druga 20 mm :)



Widoczne na szablonie linie ciągłe, to linie cięcia. Linie przerywane są natomiast liniami zagięć.

UWAGA istotna wskazówka! Klapka górna i dolna muszą się ze sobą "zetknąć' po sklejeniu koperty (będzie to widoczne w późniejszej części kursu), dlatego też istotne jest aby pamiętać, że łącznie muszą mieć więcej niż bok B.

Dla przykładu, jeśli koperta ma mieścić (po doliczeniu dodatkowych miar o których była już mowa) kartkę która ma 15 cm długości (tu bok B) i 3 cm wysokości, to odmierzamy kolejno:

x cm + 3cm (C) + 15 cm (B) + 3cm (C) + y cm
W tym przypadku x i y muszą mieć więcej niż 15cm - czyli np 10 + 6, lub 9 + 8. To jak będzie wyglądała koperta zależy od was. Czy wolicie aby klapka przednia sięgała aż do samego dołu, czy kończyła się w połowie. Efekt pokażę na różnych przykładach - zdecydujcie sami!


Po wycięciu i zagięciu według linii pokazanych na szablonie, otrzymujemy:


Miejsce w którym mamy dwa dodatkowe skrzydełka będzie dołem koperty. Przystępujemy więc do sklejenia skrzydełek z dolną klapką, o w ten sposób:



Następnie to samo robimy z drugiej strony naszej koperty. Gdy już to zrobimy, koperta w sumie nabrała już właściwego kształtu. Teraz przecinamy wstążeczkę na pół i przyklejamy - jedną część do klapki górnej, drugą to tyłu koperty i od spodu. UWAGA! Nie przyklejamy na "przedniej części" koperty - gdyż wtedy nie da się wstążki zawiązać.


Następnie przystępujemy do zrobienia pomiarów wszystkich boków, które chcemy okleić i docinamy odpowiednie kawałki papieru. Ja zwykle w takich sytuacjach korzystam ze skrawków które są tu bardzo pomocne :)


I na koniec, naklejamy wszystkie kawałki papieru w odpowiednie miejsca :) Pudełko-koperta prawie skończona!


Opcjonalnie można zamaskować miejsce wystawania wstążeczki górnej jakąś wycinanką z dziurkacza czy wykrojnika, bądź też kwiatkiem. Ja zwykle w tym miejscu umieszczam dedykację, dla kogo jest kartka - w ten sposób mogę przygotować sobie uniwersalne kartki - a jednocześnie umieścić na nich personalizację gdy zajdzie taka potrzeba :)

Efekt końcowy wygląda tak:



Do wykonania zarówno kartki jak i koperty użyłam papierów z najnowszej kolekcji Magicznej Kartki - Pożegnanie Lata :)

A tak wyglądają inne koperty które wcześniej stworzyłam:



Dziękuję, jeśli dotrwaliście do końca :) Mam nadzieję, że moje wypocinki zainspirują was do takiego właśnie sposobu opakowywania kartek :)
Przepraszam za chaotyczność w kursie, ale.. jest to mój pierwszy raz!:))

Pozdrawiam i życzę miłego wieczoru :)

GosiaK

24 komentarze:

  1. To w zasadzie pudełko ;-) Tylko znacznie prościej go zamknąć ;D Też lubię taklą formę opakowania, niestety najczęściej wykonanie "opakowanie" zajmuje mi więcej czasu niż sama kartka ;-)))

    A z Twoich propozycji najbardziej podoba mi się ta dla Katarzyny i Tomasza;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście, że to pudełko :D Ale wygląda jak koperta i tej wersji trzymałam się w rozmowie z bratem haha :))

      Usuń
  2. Cudne. Jak zwał tak zwał :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajny kurs na pudełko-kopertę

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetne i przydatne, bardzo dziękuję! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękne! Super pomysł! Dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Malgosiu wspanialy kursik ..na pewno skorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Naprawdę rewelacyjne! Zrobię na 100%. Dzięki wielkie!!!

    OdpowiedzUsuń
  8. Dzięki za świetny, przejrzysty kursik!

    OdpowiedzUsuń
  9. To jest rewelacyjny kurs! bardzo dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  10. Dziękuję za wszystkie przemiłe słowa!

    OdpowiedzUsuń
  11. Mniej więcej w taki sposób zrobiłam moją kopertkę :)
    http://agasi-papierkowy-kacik.blogspot.com/2012/09/slubna-dl-ka-w-kopercie-handmade.html
    Moja jest akurat cieńsza i trójkątną klapkę wsunęłam do środka, jak w zwykłej kopercie, dlatego nie ma wstążki. Można też zastosować harmonijkowe boczki, wtedy dostosuje się do grubości kartki.

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetna ta koperta! Kurs wykorzystam na pewno.

    OdpowiedzUsuń
  13. Dzieki,super pomysl i swietny kurs

    OdpowiedzUsuń
  14. Wspaniały kursik na pewno skorzystam:) dzięki i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Mam na koncie jedną trójwymiarową "kopertę", ale nie bardzo miałam pomysł na jej zamknięcie - zrobiłam nacięcie i tam wsuwałam klapkę, ale to rozwiązanie niezbyt mnie satysfakcjonowało. Twój patent bardzo mi się podoba, chętnie skorzystam, dziękuję za kurs!

    OdpowiedzUsuń
  16. no to biorę się do PRACY... WŁAŚNIE ZASTANAWIAŁAM SIĘ JAK opakować moje "grubaski"... twój pomysł zdeklasował inne moje koncepcje:)

    OdpowiedzUsuń
  17. uwielbiam takie prace! piękne kartki, klimatyczne

    OdpowiedzUsuń
  18. Pozwoliłam sobie skorzystać z kursu :)
    http://papierkilubie.blogspot.com/2012/11/pudeko-koperta.html
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  19. fantastyczny kursik a opakowania wspaniałe

    OdpowiedzUsuń
  20. Od kilku dni zaczęłam robićrkartki. Są dość pokaźne bo jednak kwiaty i dekaracje zajmują trochę przestrzeni.Super kursik. Właśnie czegoś takiego szukałam. Dziękuję

    OdpowiedzUsuń

Dziękujemy za wszystkie Wasze komentarze :)